måndag 13 juni 2011

God morgon denna vackra Pingstdags morgon. . .

Sitter här ute under taket till mitt Beduintält,skall försöka plita ner några rader, om vad som hänt och funderingar om de 55 åren vi varit gifta.

Pingst afton blev till en grillafton med familjen från Staffanstorp, snart bara dom som kommer och hälsar på. Det blev en skön afton, ljummiga vindar svalkar oss där vi sitter och pratar om hur det var "för i tiden".
Ela och lilla Felisia är på ett härligt lekhumör med grannens pojkar.
Kvällen lider mot sitt slut, familjen drar sig hem, flickorna har blivit trötta. Själv drar vi oss in i stugvärmen för att slötitta på TV.n.

Åter till Pingst dagen, min kära hustru och jag njuter av morgonen, efter morgonfikan.
Men min trädgårdsnerv skriker efter hjälp, så det blir till att slita sig från den sköna stolen, börjar med att genomvattna alla krukväxterna,som torkat in av den  heta sommarsolen.
Fortsätter med att gödsla växterna i rabatterna ute i backen, vattningen får vänta till skuggan lagt sig över dom.

Det är skönt att vi kan vara ute och njuta av det vackra vädret, hoppas att värmen stannar kvar länge.
Läste på nätet att även Norra Sverige,(dom som har så långa vintrar) har drabbats av högtryck, har haft upp mot 30-35 grader och det kan dom väl vara värda.

Nu lite trädgårdsnack;
Buskpionerna står i full blom, Rudbeckan Magnus, kommer snart att spritta ut med sina vackra stora blommor, i år visar dom upp sig med stora kraftfulla plantor, Lavendeln har även den börjat visa sin blomning.
Dom Engelska Austin rosorna ser ut till att kunna bjuda på en vacker blomning i år, jag trodde knappast att det skulle bli några då de hade frusit ner.
Vill även framhålla mina  från Medelhavet hemtagna Nerium kommer att blomma i vitt, rött och svagt rosa.

Citrusträdet börjar sprida din härliga doft, så det blir spännande att se om det blir till några frukter av det, även Nektarin trädet var fullt med blommor, men vinden har nog slitit av de flesta, så det blir inte till en sådan skörd som vi hade föra sommaren.
Fikonbusken som jag trodde hade frusit bort den med, kryper sakta och säkert fram. Vårt Hortensiaträd likväl som vårt Mimosaträd skjuter iväg på höjden. Kaktusarna,  klarar sig så där, men har ynglat av sig ,vilket gjorde att jag kunde bjuda några grannar på var sin planta.

Nu till nyheterna för året, Jag har planterat en stor Lundagårds magnolia uppe backen, säkert till glädje för oss och grannarna, men vilket arbete det var att få till detta stora hål som den krävde, men nu är den på plats, vi hoppas att vi får stor glädje av det till nästa vår.
För första året så får vi nu se vår tavelborst blomma slå ut med ett antal blommor, spännande eftersom den varit svår att få till att växa.
Afrikas blå lilja gör oss lite besvikna i år, det är bara ett stort omfångsrikt bladvärk som presenteras för oss. Är där någon som har ett gott råd för att få den i blom så är det mer än välkommet.

Dammen ja;
Det är ett svårt objekt för mig, skjuter det framför mig vecka efter vecka, plötsligt en dag så dyker jag säkert ner i dammen och tar tag i det med, men vi gläds att vårt Tourning torso, som vår Globen äntligen  ger oss vatten glädje, men det krävde nya pumpar.

Ja detta får ni vara nöjda med, mer sladder kommer efter den stundande midsommar helgen.
Grattis till grabbarna Sebastian,Hampus och Jonathan, som fått en lilla syster i Pingst helgen..

Inga kommentarer: