lördag 17 maj 2008

Nu börjar det blomma i trädgården

Efter en underbar vecka nere på Kreta, är det dax att ta hand om trädgården här hemma.
Först blir det till att skaffa nya krukor till de växter som jag tagit med hem därifrån.

Hittade skapliga frost-tåliga krukor på jem&fix till rea-pris så nu är det bara att sätta igång,blandar en bra planteringsjord med lavakross, skall vara bra för växterna.
Bland de växter som kom hem denna gång var det en stor Callistemon Leavis (citrinus), en fikonkaktus som heter Opuntia Indica.
Det blev även till en palm som jag inte har namnet på, men även den en rejäl planta som skall krukas om.
Där kom även några andra plantor strand-lilja, afrikansk-lilja och något annat märkligt,vi får väl se vad det blir till.

Andra växter som har kommit till i innegården med medelhavskänsla är, ett citronträd med frukter 4 st stora fina varav en är skördad till fiskrätten som mor i huset lagade till i tisdag smakade förträffligt.

Även en Camelia Snowman vintergrön inköpt ute på Flyinge Plantshop,av den väntar vi en fin blommning i sommar.
Vi väntar även att vindruvorna,här finns både blå och gröna att doms kall ge något i år,det blev mest skit förra sommaren det regnade bort.

Olivträden ser bra ut, behöver nog plantera om det ena, vi får se hur det går med det.
Palm-liljorna tar sig bra efter delningen, har blivit till fyra stycken nu. Algave kaktusarna växer så det knakar.
Den ena Palmen,som jag tog som skott nere på Kreta för ett antal år sedan,har vuxit till takhöjd,den har jag fått kapa i tre delar, dessa står nu på tillväxt, ser ut till att gå bra, skjuter ut nya skott på stammen.
Övriga medelhavsväxter ser ut till att må gott i krukorna.

Nu till vad som finns mer i rabbaterna på friland.
Här hittar vi olika sorter av Magnolior som står i full blom,vi hittar afrikanska blå liljor som övervintrar ute med en liter överrock på sig, vidare hittar vi Japansk lönn, blodlönn och limegrön,här finns Ginko Biloba träd,du hittar även ett ett par medelstora syrenträd vit och lila.
De växter som jag inte har tagit hem från dom Grekiska öarna,har jag köpt ute hos Erling på Flyinge Plantshop,där vet man vad man får för pengarna.

I uterabatterna som jag skapat för att grannarna skall ha något att vila ögonen på så finns ett antal olika rododendroner, vita.ljuslila,mörklila,cremefärgade. Färdigblommade är våra stjärnmagnolor, julrosor, påskliljor mm, vårljungen har även gjort sitt för i år.

Väntar nu på mina lavendel skall blomma, likaså kommer clematiserna att pompa i sin ståt, jätte-rubekan Magnus kommer också fint.
Mina Engelska Austin-rosor som jag skar ner ordentligt i år, kommer också starkt, väntar en praktfull blommning även av dom.

Runt dammen har där kommit lite nytt som håller på att växa till sig.
I dammen slår dom Japanska kojen och några andra ståtliga fiskar, har bara svårt att hålla vattnet rent. men det får väl vara så länge.
Hägern slår sin lov över dammen,föra sommaren åt den sig mätt på alla mina små guldfiskar och yngeln efter koj.
Nu väntar vi bara på att få njuta av trädgården med sin blomprakt resten av sommaren.

Inga kommentarer: