måndag 2 juli 2012

Sommaren är kort - solen regnar bort. . .

Det var som en kort intensiv sommarförälskelse, som sen tog snabb slut. . .
Så beskriver jag min upplevelse så när mina nya Pioner (With wing) stod i full blom och som sen bara skickade i väg sin vita vingar med vinden.
Tipset om denna vackra varelse fick jag när jag såg ett trädgårds-program med Victoria Skoglund på TV 4.

Denna sommar som vi så intensivt väntat på, lyser med sin frånvaro,solen visar sig stundtals och man får en ny kick, nu är den här nog för att stanna.
Men nej regnet skvalar ner mellan varven, lokalt har jag mätt upp mot 70 - 80 mm, bara under Juni månad och snart är den månad slut.

De växte som uppskattar den typ av väder är utan tvivel ogräset ! Ute i Borggården har jag legat på alla fyra och rensat marktäckare, frugan min tyckte det var vackert och ville ha det kvar, men nä tack det fyllde 2 säckar. nu är det borta och jag sitter som vanligt ute under taket till mitt Beduintält och präntar ner dessa rader.

Den svala vinden blåser bort molner och påminner om att snart kommer sol och värmen tillbaka, jo och mycket riktigt så har den öppnat upp sin himmelsblå skärm och man kan njuta av att vara ute hela dagar.

Vår äldsta dotter Nette och hennes man har precis kommit hem från en tur till Grekland och ön Zakyntos, där hade det varit upp emot 30 grader varje dag, det kan kanske kännas lite väl varmt under fötterna och det blev till att bada rikligt, eller bara ligga under parasollen och njuta.

Själv åker vi tillsammans med lillbrorsan, hans fru och ena grabben följer oxå med,vi är nästan lika till åren komna så det passar bra att lunka om kring där nere på Creta i lagom takt. Resan har vi lagt i senare delen av Septembersom passar oss alldeles utmärkt.

Yngsta dottern Nina har sedan en tid slagit ner sina bo pålar uppe runt Höör, där hon med sin Kent bor i skogen, där hon utöver sitt jobb bedriver ett mini- hönseri. Hon har alltid varit glad för att ha djur runt sig så det passar bra.

Kanske lite om växtligheten. . .
Ja nog har det verkligen i all klagan på vädret, så har blomningen och färgprakten varit riklig och det har glatt oss framför allt, men även dom grannar som vandrar runt området har visat sin glädje över trädgården.

Magnoliorna och Rododendronerna med sina färger har blommat intensivt med stora vackra klasar, likaså våra Syrenträd ett vitt och ett mörklila, likaså står Lavendeln i blom och sprider sin underbara doft,För att inte tala om dom Engelska rosorna, kanske inte så praktfulla som tidigare år.

Olivträden, Mimosaträdet, Nektarinerna, Afrikanska liljorna, Caktusarna, med allt annat som snor sig runt på marken, vissa arter har svårt för att slå ut i blomning, kanske någon sjukdom, eller vad?

Får se vad jag kan ersätta allt som dog mig om näsan i vinter, med att ta mig till min vän som har Plantskola där nere på Creta och som jag vid varje tillfälle besöker.

Bilderna visar när Patrick och Lindas flickor Ella och Felisia var i Stads-parken och matade fåglarna
Bilden till höger är barnbarnet Mikael och Hannas första och vårt senaste barnbarnsbarn Vilya, som lär sig äta vid bordet, men var är besticken !

Nu får ni vara nöjda till nästa gång, så får jag se vad jag kan servera på fatet, för läsbart.
Ha det, gör nu inte något som inte jag också skulle ha gjort. . .
Oj förlåt mina vänner,ha en skööön sommar med sol bad, men glöm inte att dricka mycket, (Alternativet till Loka med krusbärs smak föreslår jag en Päronsplitt. . .






Posted by Picasa

1 kommentar:

Alex sa...

Hej hej! Här i London regnar det mest hela tiden också. Har ingen trädgård där jag bor just nu men ger mig ut och springer en runda i Regents Park ngn gång i veckan. Det är underbart där med vattnet, änderna, fotbollsfälten, rosenträdgården osv.

Ser fram emot att hälsa på nästa vecka. Ha det härligt tills det båda två.

kramar