lördag 31 augusti 2013

En resa från trettiofyra 34 - 38 grader i skuggan på Kreta hem till nästan frostgrader ! Ok men inte långt ifrån. . .

Nu är familjerna Lindgren hemma igen efter en fantastisk "Varm"  härlig vecka nere på Kreta,
Välkommen till Rythemon önskar
Fritidsresor
närmare bestämt staden Rythemon på andra sidan av Hania.


Hotellet som man inte fick kalla det för
med poolområdet.
Hamnade nog lite vid sidan om,
borta från nöjeslivet och den gamla staden, men på ett fantastiskt Appartment som hette Aristea,ett genuint härligt ställe drivet av en underbar familj.
Ja visst tänkte man, vad skall vi göra här ute i ödemarken, men det blev inte till några problem, väl på plats var det bara att köra mitt gamla race!

Kom ner sent på kvällen, mörkt som attan var det, men efter en orolig natt med dålig sömn, så var det bara att dra på sig bad shortsen och bege sig ner på en morgonpromenad på stranden.
Klockan var inte stort mer än sju Svensk tid solen hade gått upp och värmde underbart. har fått lite fobi på att plocka vackra stenar att ta med hem, har nog bockat mig 170 ggr för att denna tur, för att inte tala om hur många ggr jag fått slänga tillbaka de stenar ut i havet som inte passat mig.

Stranden ligger ödslig tidigt på morgonen
I bakgrunden den stora Borgen
Ett boende som kanske har sett
sina bästa dagar


Solen blir varmare och varmare,
brände bra på ryggen den fick ta det mesta av solbrännan, ansiktet var lika blekt som när jag kom ner hit.
Rythemon är en långsträckt vacker stad, men eftersom vi bodde så långt från centrum blev det att vi tog våra promenader längs den vackra strand promenaden, med sina många restauranger och butiker och flotta Hotell på ena sidan och sen den breda vit stranden på andra
                                                                sidan.
Sen skall vi inte prata om den vackra soluppgång och solnedgång som det bjöds på längs horisonten.

Här får Lill missen lite mänsklig
kärlek av Annelise

En vacker Bourgonvilla
 

Det blev till en vecka med den djupaste
blå himmel vi varit med om någonsin. Mina promenader längs gatorna och stranden, var inte bara för att plocka vackra
stenar, utan även reka för växter som jag brukar ta med mig hem.
Jo riktigt det blev lite småväxter även denna gången. Transporten hem sker via, att jag stoppar ner dom i plast flaskor, där dom ligger säkra på hemfärden, väl hemma plantas dom ganska fort i krukor där dom får växa till sig i moder jord.
Visst märkte man att folk har fått det svårare där nere, inte minst på priserna i butikerna där det har lagts på ordentligt, men man kunde se skillnad från butik till butik.

Här serverar lillbrorsan katterna
kvällsmålet (oj vad dom kommer att sakna det)
Restaurangerna har dragit ner på utbudet, men det presenteras ändå goda utbud på mat, det man bjuds på är ordentliga portioner man serveras.

Den vackra trädgården där vi bodde.
Trotts deras bekymmer med ekonomin så har dom alltid ett leende på läpparna, visar alltid  glädje och hjärtlighet mot turisterna, Jag kunde också under min vandring se att vissa hade fått det svårt, såg flera företag som slagit igen, fina tidigare restauranger låg övergivna, hus och hotell stod halvfärdiga, katterna hade tagit över. Så visst har bankerna slagit av benen på folk där nere.
Jag tror säkert brorsan min i alla fall under denna vecka hållit liv i katterna, köpte säkert 20 burkar kattmat till dom, för att inte snacka om all mat och rester folk utfodrade dom med på terrasserna.

Här flyger vi över Thessaloniki.
Inflygning över en annan del av Grekland,lägg
märke till kanalen.
 
Väl hemma
så fick vi känna av det går mot höst, men vi har kunnat sitta under taket på vårt Beduintält och inta våra fika stunder
Funderar på att vattna, men tack och lov så dröjde det inte länge förrän vår herre hjälpte mig med det
Höstens beställning av lökar och småväxter är gjord hoppas att få dom i jorden i tid i år, så att det inte blir som i fjor då det blev så sent så att jag nästan hade behövt använda en is borr, vilket gav ett dåligt resultat i våras.

Nu blir det till ett avslut för den här gången, vi får vara tacksamma för den sommar vi fick uppleva, efter en sådan sträng vinter och en lång seg vår.
Ha det vänner, så ses vi kanske snart igen här i bloggen, eller så kanske vi kan chatta via FB.















Inga kommentarer: