fredag 1 maj 2009

Underbar årstid i vår lilla trädgård. . .






Efter hemkomsten från Gran Canaria är det åter dax att njuta av den egna trädgården.

Ja det är inte utan att man blir glad i sinnet när man kan gå ut i sin egen lilla Borggård omgärdad av en grön skyddsmur, skyddar oss från över-raskande anfall.

Utanför denna vackra skyddsmur ligger en liten plantage med för årstiden vackra perenner som både har slagit ut och är på väg att utvecklas till något praktfullt.

Medelhavsväxterna har tagit lite stryk i den så kallade luriga vintern, Olivträden som stått ute flera vintrar, har i år torkat in, ser bedrövliga ut, men får stå kvar i sina krukor, så får vi se vad det blir av dom.

Camellian "SNOWMAN"skulle vara vintergrön, men den gjorde som olivträden torkade in den med.
Istället har den blivit ersatt av ett Nektarin träd, skall plantas vid en varm vägg, sen får vi vänta och se om det bär frukt.

Inne på Borggården har där också kommit lite nytt.

Här kan man nu glädjas åt ett vackert exemplar av vit Nerium på stamm,man kan också glädjas åt en ny Rododendrum aquablå till färgen,vidare finns där nya kaktusar typ Aloe,ett ny typ av Perukpalm med "kraftigare bladverk" den tidigare välväxta perukpalmen vi hade har tappat hela bladkronan efter att den blev omkrukad, fick väl en chock i den nya jorden.

I uterummet har jag en del sticklingar med hem från Gran Canaria, här får vi se tiden ann, hur dessa kommer eller inte kommer att utvecklas där finns fem sorters Hibiskusar dubbla, även några andra som jag inte kan namnet på.
Dessa stod bara ivägen när jag var ute på mina vandringar där nere.

Ni känner väl till att namnet "STIG" står för vandraren eller sökaren så det stämmer in bra på mig, vart jag än kommer så skall jag ut på upptäcktsfärd bland växtriket.
Sen får ni glädjas av det vackra försommar-vädret som vi tog med hem från öarna och det ser verkligen ut som om det skulle hålla i sig ett tag till.

I går Valborg och som alla andra Valborgar så var vi tillsammans med våra trogna vänner BE-Be vi träffas alltid denna vårdag för att fira deras bröllopsdag dom har varit gifta ett år mer än oss,sen blir det för er att själv räkna ut hur många.
Det blev mat och dricka och långt ut på småtimmarna, som vanligt.

Idag första maj har min lilla goding Annelise, stekt en fläskestek,precis som det inte skulle vara varmt nog så står hon i köket, därefter så blev det till en jordgubbstårta med underbara jordgubbar på.

Vi får väl se om där är någon som luktat sig till det och dyker upp till eftermiddags-kaffet, väl mött i så fall.

Hoppas nu att jag inte dröjer för länge innan ni åter kan gå in på min blogg, läsa om vad som händer här och nu, i så fall väl mött.
På återhörande.

Ps: Ja vem kom inte utan Patrick med fru och barn, så den tårtan gårt nog åt. Hehe.

Inga kommentarer: