söndag 11 september 2011

Tänk att en blomma kan stå i sin fulla prakt i så många år utan att falna !

11 september 2011.
Även om tankarna under hela dagen varit kring den 11- September, med hela den förstörelse och sorg som drabbade staden New York och hela Amerika, ja hela värden.
Men ändå kan inte mina tankar lämna vad som kunde ha hänt utöver vad den gjorde med den blomma jag så ömt vårdat under alla dessa år.

En av Annelises Älsklingsblommor.
Det har alltid hänt något med den, men den har rest sig stolt och fortsatt pryda sin plats i min närhet, medan andra av mina växter i trädgården falnar och vissnar ner och inte haft ork att resa sig igen.
I dag har Ni kanske redan räknat att det gäller Min Annelise, som återhämtat sig ganska bra, inte helt, det skall Rehab hjälpa henne med.
Det kommer att få ta den tid det behöver, under tiden står den blomman i hela sin prakt och ser tiden an.

På TV:n ljust nu !
Bild från tidningen Sydsvenskan.
Vi följer hedrandet av den 11 September i NewYork, där dom invigt den plats på Manhattan som skall hedra alla de som omkom under attentatet där, deras stolthet, dom två tornen som störtade till marken.
Platsen har nu blivit ett monument, med fontäner som markerar platsen efter tornen, vackra planteringar, sten som med namn markerar alla de omkomna. Vilket arbete dom har lagt ner för att det Amerikanska folket inte skall glömma, det kunde inte blivit vackrare.

Dagen den 11 September.
Solen har varvats med några regnskurar, Åskan har dragit förbi, slagit ut TV, El, lämnade några ordentliga knallar, flygplanen har varit mer i luften än vanligt, kanske som jag inbillar mig. Varje gång där varit något plan på ingång till Kastrup, eller vidare ut i värden vaknade man till och blev påmind om den 11 September.
Man kände med folket däröver vilket helvete det måste ha varit för NewYork-borna men även för folk i hela värden, att få uppleva denna dag den 11 September för 10 år sedan.

Själv har jag suttit under "Beduintaket" mellan varven och mediterat, hur världen har blivit efter den 11 September. Man skulle kunna tro att det är ett "tredje Världs-krig" som håller på runt om i Värden, med all den sabotage-verksamhet som förekommer och som bekämpas av de demokratiska länder som vill uppnå fred på jorden. Jag vidhåller nog min tro om detta.

Hösten är på intåg !
Man lägger märke till att hösten verkligen är på G, Morgnarna och kvällarna blir allt mörkare, träd och buskar skiftar färg, fukten kryper på en, man känner kylan tränga in under kläderna.

Vad har jag kvar att göra !
Först skall gräset få en riktig klippning, därefter skall rabatterna kantas, tulpanlökarna skall i jorden har valt ut några speciella sorter detta året, lite marktäckare skall planteras. Hade jag haft lite mer mark att nyttja så skulle jag varit jättenöjd, men det måste vara stopp någon gång, man måste tänka på, att där är någon som skall ta vid när jag inte själv orkar.
Så att inte allt går till spillo.

Krukväxterna !
Ja dom skall jag klippa in lite för annars så får dom inte plats i mitt uterum. Det är  mest växter som behöver Medelhavsklimat och det får mitt Konverter-element klara av i uterummet. Sen får vi väl hoppas att vi får en lite mildare vinter än sist, så inte ytterligare växter stryker med.

Tidningen "Allt om Trädgård "!
Under tiden sitter jag och bläddrar  i "Allt om Trädgård", citerar Hasse Wester som tycker vad en bra trädgårds-tidning skal linnehålla. Den skall innehålla fakta om växter, växtskydd, anläggning, även tips om parker och trädgårdar.
Allt om trädgård ger mig mycket underhållning, tips om hur och vilka växter jag skall planta, var och hur och mycket annat.

Bild tagen ur Allt om trädgård
Tulpanfrossa !
Här får jag rysningar i hela kroppen som Hasse brukar säga, när han ser något vackert och det får man när man bläddrar vidare i tidningen. Måste införskaffa mig några av dessa vackra tulpaner som dom skriver om, t.ex.Toucan, Snow Crystal, Finola, Black Hero ,Crispion Sweet med flera. bilderna jag visar här är tagna ur "Allt om trädgård",

Till sist vill jag tala om att vi nu skördat våra Nektariner, vilken smak dom hade, helt underbart med egna solmättade frukter, Fikonen får lite mer tid på sig att mogna, sen blir det att vi två, Annelise och jag njuter även av dom. Helt underbart.

Ha det skönt njut av höstens färgprakt.
                    
               

Inga kommentarer: