lördag 1 oktober 2011

Det är den första Oktober idag, Skall ta min årliga tur i Botaniska trädgården.Medan Annelise skall göra stan osäker med vår dotter Nette i solskenet. . .

Klockar är runt tio denna vackra lördag, en riktigt fin höst dag
Efter att släppt av damerna i centrum tog jag mig upp mot Botaniska trädgården


En av ursprungsbyggnaderna i parken
Jätteväxt i en av dammarna.










Parkerade bilen på baksidan - av Botan då slog det mig att jag var i bekanta trakter. Strax intill låg .den mycket kända arkitekt firman Hans Westman på Nationsgatan 5, ett hus som verkligen stod fram i tiden. Där tillbringade jag ett par år med att lära mig rita hus, innan jag skulle in i det millitära och påbörja min karriär där.  Blev ett jobb vid sidan om mitt dagliga arbete, som jag sysslade  med fram till min Pension.

 en av de exotiska växterna
Nu åter till Botan.
En underbar park att ströva omkring i, man känner hur kroppen slappar av när man drar in djupa andetag av all doft från  den blandade växtligheten.
Vilka härliga färger
Solen bränner när man sakta tar sig fram i gångarna, samtidigt som man  beskådar alla höstblommorna. Strax är jag framme vid växthusen, oj vad folk där är så tidigt på dagen, hade samlats för att gör fynd bland alla stånden, här fans många ovanliga och säregna sorter från bl.a Kina.
Själv fick jag med mig några sorter för en billig peng, förstår inte att jag fastnat för pelargonior, men det är en blomma som verkligen har lyst upp innan för den gröna muren här hemma och vackrast nu på hösten.
 från det torra ökenhuset

Vidare in i växthusen.
Värmen och den höga fukten slår mot en när man drar i dörren, Vaktlarna har fått ungar som springer mellan benen på en, man får se upp så man inte trampar på dom.

Vandrar vidare, beskådar alla dessa tropiska växter som finns här. Det börjar bli riktigt trångt här.
Palmerna, i synnerhet kottepalmen trycker sin krona mot glastaket, är i stort behov av få större plats.
Skulle vara trevligt om man fick uppleva ett nytt stort växthus här i Botan.

Fördrev ytterligare en bra stund innan jag begav mig hemåt med mina fynd, väl hemma var det bara att invänta Annelise för att inta vår eftermiddags fika ute i solen.

Botans vänner.
Ja det var något nytt som intresserade mig. blir väl en instution som skall jobba med Botans bevarande.
Värdens största Passionsfrukt.
Första mötet äger rum den fjärde oktober på
Botaniskan uppe vid växthusen Kl. 18.00 . Så det blir väl att ta sig dit för se vart det bär.
Kan kanske vara något för dig med, gå in på Botan och läs mer om det.




Annelise slappar i solen
Annelises på Rehab efter sin operation.
Det har nu gått några veckor, sedan Annelise blev utskriven från sjukhuset.
Stroke Rehab har tagit över efterbehandlingen av henne. Detta får hon göra fyra dagar i veckan en tid framöver. den tionde oktober blir hon färdigbehandlad här, fantastisk personal som jobbat med henne.
Sen skall hon med hjälp av en personlig tränare få vidare träning på Friskis och Svettis, för att återkomma till verkligheten.

Utöver detta så har vi varit på Ögonkliniken för att kolla sin grå starr som hon blivit opererad för, har även varit på Kärl för att kolla hjärtat.
Så nu har hon verkligen fått en riktig genomkörare, med resultat, att intaga många piller varje dag en tid framöver.

2 kommentarer:

Alex sa...

Hej!
Jag tycker så mkt om botaniska trädgårdar också. Har de ngt särskilt arrangemang i trädgården i Lund som du var på nu i helgen eller?

Vi har haft 25 grader i flera dagar nu. Hela London går i linne och shorts och folk har dragit fram grillarna igen. Helt underbart!

Hoppas ni får fina dagar också nu kommande veckan innan höstmörket faller på riktigt.

Ta hand om er båda fina Mormor och Morfar så hörs vi snart!!

KRAMAR

Havemanden sa...

Hej Alex.
Tack för ditt inlägg, Ja mitt besök var min årligarunda där som inträffade ljust när dom säljer växter med.
I kväll har jag varit med att starta en förening som skall hetta BOTANS Vänner, det skall bli kul.
Men än så har du många fler underbara trädgårdar i England.
Cheelse, Cornwall m.fl.
Ha det bra hittar du någon rolig växt plåta den, skicka den till mig .Kram från oss två.
I morgon börjar Mormor på Friskis & Svettis