lördag 15 oktober 2011

Jag var inte beredd på att nattfrosten skulle komma så tidigt i år. . .

Se lite packat ut, och då är inte alla inne.
Dom övriga är så stora så jag får ha truck till-att
lyfta in dom.
Det var väl inte utan att man blev snopen i morse, när man långt om länge fick upp dom hoppklistrade ögonlocken. och fick uppleva den första kylan på manna-minne vid denna års tid.

Snabbt som attan fick man ner i den blå säcken, för att plocka upp dom malätna, Kronans underställ, lång-kalsonger, tröja, sockar, vinter-mössa.
Väl på klädd var det bara att ge sig ut i den bittra kylan ,rädda vad som räddas kan, av mina Medelhavs-växter, dom upplevde det säkert lika kyligt om rötterna som jag.

Men va då. . .
Uterummet var fortfarande belägrat med sommar blommor och möbler, vad gör jag med dom ???? Garaget är fullt !
Dynorna fick bli till en vägg mot den bitande kylan runt nedre delen av glas-partierna. bänkarna fick bli en för-höjt köldskydd, för dom små växterna . . .

Nu var det bara att bjuda på med kroppens alla muskler. . .
att få in dom stora tunga krukorna, Phuu. Phuuuu. Phuuuuuuu ! Förkyld som jag är och ont i ryggen som jag har.
Men inte någon hjälp på mils avstånd, så är det att bo på landet.!

Äntligen. . .
Nu står dom mest ömtåliga växterna, där dom skall tillbringa sina närmsta sex månaderna.
Oj är det så lång tid, till att dom skall ut, då har dom säkert sprängt taket, precis som Kottepalmen på Botan, den börjar oxå trycka på glas-taket.

Sen kom solen även denna kalla dag. . .
(Varför behövde jag ha så brått då) kunde gått och lullat där resten av dagen och lapat syre.
Nu har vi haft Britt- sommar i två veckor soldis och sol om vart annat, men det ser ut till att ta slut i mitten av veckan som kommer. Vackert väder gör att man kan förlänga efter-arbetet med rabatterna  en stund man behöver inte att flå på så mycket.

Ha det njut, gör inte som jag stressa inte, det förlänger inte livet.

Nu återstår bara,
efter att jag brutit ut och plantat om en del växter, så blir det att sätta lök av olika sorters vårblommor, Ja ja, jag vet att jag talat om det tidigare, men nu skall det bli av. . .

Inga kommentarer: