fredag 4 november 2011

Nu får det väl vara nog med olyckorna här hemma. . .

Jag önskar att det får vara slut på all otur med olyckor runt oss.
Ni som inte följt upp allt skriverier på FB, får jag  väl lämna en redogörelse för vad som hänt i vår närhet.

Den pigga damen jag har varit gift med i femtiofem (55) år har drabbats av olyckor den ena efter den andra.

Det första som hände var att Annelise började få dålig syn, där konstaterades grå star, därefter kom man fram till att där fanns en långt gående gula  fläcken, som där inte är mycket att göra åt.
då blev det till att jag köpte en större TV 42" för att Annelise skulle kunna glädjas och även kunna följa med på texten, jovisst kan hon engelska men det kan vara lite svårt att följa med i bland.
Därefter drabbades hon av en stroke, som jag skrivit om tidigare och därefter sex veckors rehab fyra dagar i veckan. Väl färdigbehandlad kunde hon återgå till sina sysslor i hemmet, där jag fick vara klippan att stötta henne. Samt uppföljning med två dagars rehab på Friskis och Svettis.

Där blev det inte långvarigt,en eller två gånger hant hon med att gå där.
Sen var det dags igen, skulle serva mig här hemma envis som hon är, så skulle hon klara det själv, bullarna stod i ugnen och för att rädda dom staplade hon ut i köket, men kom bara halv-vägs då hon blev yr och föll omkull, stackars människa, vilken otur, det tog lite tid innan jag fick övertygat henne att där nog hade hänt något allvarligt med benet, ville hon själv övertyga sig om att försöka resa sig.

Det var bara att ringa efter ambulans, som kom ganska snabbt och med en fantastisk personal gjorde henne färdig i hemmet med allt vad där tillhörde, därefter snabbt upp till SUS och röntgen, förbi den långa väntan på akuten.

Här visade det sig mycket riktigt att lår benshalsen var av. Efter det blev det in på avdelning tolv på Ortopeden, som visade sig ha en underbar personal som tog sig ann henne på bästa sätt, pumpade i henne en hel del smärt stillande, vilket orsakade att hon försökte övertyga oss om att där var flera katter uppe på en byggställning utan för fönstret, men inte kunde vi se några katter.

Ja nu fick hon ligga här på salen från fredag em. till måndag fm och invänta operation, det var inte utan att hon hade ordentligt ont.

Nu är hon opererad och färdigbehandlad på sjukhuset och hem-tranporterad fram till dör, här stod nu tre från kommunens omsorgsförvaltning och tog emot henne.

Dessa trevliga personer skall nu på olika sätt komma fram till en behandling i hemmet, med de hjälpmedel dom har till förfogande få henne tillbaka till verkligheten fem dagar i veckan, vilket kan ta tre månader, men känner jag min lilla älskling rätt så går det nog lite snabbare. Vad beträffar stroken kommer det nog att ta lite längre tid.

Ja så e de lilla maj.
Det blir nu att jag som får agera köksbiträde, under ledning av gumman skarpa överinseende, men får väl börja med dom enkla rätterna, har inte blivit bortskämd med att få vara i hennes revir.
Nu är det i alla fall fritt fram, nu skall det bli mina favo-rätter som skall presenteras KORV i alla dess former, jaså inte det, vi får väl se färdigmat kanske , inte det heller, pizza kanske kan smaka, jaha om jag gör den själv i ugnen, nänä, där finns så många goda man kan köpa, inte det heller.

Vi får väl ta till Annelises Oldemors kokbok, Danska specialiteter ja ja det kan vi göra, ingen dum ídé
Nu får ni ha det, var rädda om er när ni staplar om kring ute, det är inte bara snön man kan gå omkull i, finns de blöta bladen som ligger blöta lite här och var.

Ps; Annelise hälsar och tackar alla som ställt upp, med besök och trevliga telefonsamtal, härligt vackra blombuketter här i hemmet,

Hjärtligt tack till er alla hälsar hon

1 kommentar:

http://jeannette.rojnert.se/ sa...

Tack själv för att ni finns. Men vad gör man inte för sina föräldrar. Nu håller vi tummarna att vi slipper sitta på sjukhuset var och varannan dag. Det är mycket roligare hemma ;) Ha det gott till nästa gång vi ses. kramar