onsdag 8 juli 2009

Idag har jag botaniserat bland Lunds stenlaggda smågator och besökt Botaniska trädgården. . .





Kände att det var en lämplig dag att vandra runt i Lunds smågator,med sin särpräglade vackra små hus.
Dessa små hus gömmer säkert på mycket gammal historia.


I ett av husen bodde tidigare en känd Lundaprofil Britt Wadner hette hon,ni minns säkert henne från den tid då hon sände piratradio ute från sin båt i Öresund.

Längs de gamla husraderna ståtar massvis med stockrosor,i all världens färger,blandade med hederliga bondrosor i all sin prakt.

Det är svårt att ta sig fram på de kullerstens-belaggda trottoarerna,vidare upp genom kultur-kvadraten passerar jag L.a Algatan,lika slående vackert,kikar in genom portarna,finner bakgårdar och gård på gård.
Allt prydes med all värdens växter.

Får väl göra ett återbesök när det är överblommat och samla på mig lite fröhus,så får vi se om jag kan åstadkomma något liknande,att överlämna till eftervärlden.

Har nu kommit fram vid entrèn till Botaniska trädgården,en oas väntar och som många går förbi utan att veta vad som gömmer sig därinne.
Det är en trädgård som man bara måste besöka.

Själv gör jag ett besök där varje år för att få inspiration och leta efter nyheter.
Idag är där mycket turister man hör folk kommunicera på både tyska och japanska när man tar steget in i Orangeriet,man småpratar luktar och känner på växterna.

Blir lite förvånad då jag upptäcker att där inte finns någon Perukpalm, pratade med en trädgårdskille men han kände inte till det, så jag får väl plocka med mig en sådan hem,vid vår nästa resa till Medelhavet.

Om inte får dom väl besöka mitt lilla Orangeri,här finns ett par stycken,utan peruk för tillfället.
Vandrade runt i växthusen och trädgården ett par timmar,det är lugnande för själen att gå där.
Man stöter även på lite djur därinne ödlor och fåglar (Parakiter).

Utanför springer barnen runt i växtlaburinten,mamma och pappa har slagit sig ner i skuggan som dom stora träden bjuder på,sammanfattar kanske sina tankar av hur mycket glädje man har av växtriket.

Passerade Magle lilla Kyrkogatan tittade in rosenträdgården som media skrev om, verkligen något att vila ögonen på.

Vandrar vidare genom centrum för att ta bussen hem,Annelise väntar säkert med kaffe och något nybakat.
Det är hennes tidsfördriv att baka,jo mycket riktigt sen sitter vi i vår lilla borgård och fikar,samtidigt som jag skriver ner de här raderna.

Stanna upp tänk efter,det är underbart att leva.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: