torsdag 18 februari 2010

Snön väller ner,men tarmen som påminner om våren börjar göra uppror. . .





Har tagit min runda föra att syre sätta mina lungor, så man är klar när våren börjar göra sig påmind, om den nu gör det.

Det ser inte lovande ut,när man vänder blicken mot fönstret snön väller ner.
Men hur som haver så har känslan för våren ändå börjat göra sig påmind med att dagen har blivit ljusare.

Läste en artikel i sydsvenskan för ett par veckor sedan,om Botaniska trädgården här i stan,jag brukar besöka denna fantastiska trädgård varje år när den är som vackrast,det är den för övrigt från tidig vår till sen höst,avslutar mina besök med av gå en runda i växthusen.

Mycket riktigt som där står i artikeln så börjar där bli riktigt trångt där inne och i synnerhet på höjden Palmerna behöver mer höjd Kottepalmen viker sig i taket.
Kottepalmen är för övrigt moderplantan till många palmer av denna art i dom Skandinaviska trädgårdarna,det skulle var tråkigt om man inte kunde få igång ett projekt för att hjälpa Botaniskan till en utbyggnad.

Jag har nu tagit tag i det och vädjat till ansvariga i Kommunen,LKF och ett par andra företag att ställa upp med ekonomiskt hjälp för en utbyggnad av växthuset.
Nu är det bara att vänta och se om det gör någon nytta,och om det kommer att klirra till i deras kassa,ritningarna ligger sedan en tid färdiga på ritbordet.

För övrigt så är där ytterligare projekt som jag intresserar mig för.
Det är den som jag ser det övergivna Fornängs parken strax intill där vi bor som behöver planeras om för göra den attraktiv för de boende.

Själv lämnade jag in ett förslag för ett par år sedan,om hur man kunde förnya den.
Efter ett Medborgarmöte blev jag uppringd av Tekn.nämnden för att diskutera den skrivelse jag tillställt dom ansvariga,för att ånyo prata igenom mina/våra önskemål.
Så även här får vi se vad det leder till,i annat fall slutar det väl med att dom tätbebygger dessa stora grönområden.

Mina egna vår projekt blir att göra om dammen som jag har utanför sovrums fönstret,
vidare får jag förnya mina växter,det har säkert gått hårt åt dom i denna långa kalla vintern som säkert varar Mars månad ut.

Det skall sen bli spännande att se hur vårt vatten system som LKF har anlagt i en av våra granngårdar kommer att fungera,som jag ser det,så blir det till en vilande vacker oas med rinnande porlande vatten som avslutar vid en liten damm,som man kan sitta och meditera vid efter en arbetsam dag.
Vidare har jag fler intressanta förslag för området som jag skall presentera för fatighetsägaren.

Inga kommentarer: