tisdag 24 maj 2011

Regnet det bara öser ner, beduintaket över uteplatsen är fylld med vatten. . .

Tisdagen den 24 Maj.

Nu sitter man här igen, regnet det bara öser ner, blommorna blir sönderslagna eller dränkta av allt regnandet.
Ena dagen går man i solen och gläds åt hur färggrant där är ute i rabatterna och man hoppas att inte regnet skall komma och slå ut färgprakten.
Man förväntar sig efter en så lång sträng vinter, att solen och försommaren skall infinna sig i all sin prakt, nä så ser det inte ut, ständigt blir man lurad.

Det mesta har långt om sider slagit ut, alla mina Rododenderna blommar i olika färger, likaså mina Alcasier, färg-skiftningar från blå, röd, till creme,brun,vit och lila vackert är det.
Syrenerna äkta Ludwiger hänger fyllda med stora fång i vitt och lila.

Härliga nya färger i planteringen ger Benveden med sina gulvita blad, nere på slänten en grönvit sådan
tillsammans med Rudbecka och Hostan.
De engelska rosorna har blivit nerklippta i år, så här väntar vi ivrigt på att dom skall sätta fart och tillsammans med några nya Clematis pryda spaljéerna.

I dag skulle jag rensa bort alla nesslor som sticker upp lite här och var, har varit ett vackert  inslag, men nu får dom rensas ut innan dom sprider sig allt för mycket, likaså hirskålen som nästan tagit överhanden i entré rabatten.
Väntar och väntar på att min nya Lundagård- Magnolia skall komma, så att den kan plantas ner på sin plats och som säkert visar sig i all sin prakt till nästa år.

Dammen den väntar på att bli städad, fiskbeståndet är minimalt, men där kommer fler när jag blivit färdig, hörnan vid dammen skall stilas om lite, min lejon- skrämma skall på plats så den kan hålla borta dom små lejonen, som lurar runt dammen, för att kunna lura till sig en liten fisk.
I övrigt är alla Medelhavs-växter nu ute, för att lapa i sig lite syre och hämta krafter under sommaren.

Vindruvorna ser oxå ut att kunna växa till sig, likaså mitt Nektarin träd kommer kanske ge lite frukt frampå efter-sommaren. kan inte tänka mig att mitt Citrus-träd kommer att regenera några frukter i år, ser inte så ut, saknar  många av de små bevingade djur som skall polinera dessa blommor, i annat fall får jag väl själv göra det.

Nu ser det ut som regnet skall dra i väg österut,det harklarnat upp väsentligt, så det ser ut som SOLEN skulle kunna titta fram och ge lite av det vi behöver.

Har för säkerhets skull köpt en resa ner till vår älskade ö Creta ,Annelise fick vår vän Berith med sig.
Det passar mig förträffligt, då har jag min egen tid att klättra runt, besöka mina vänner på Plantskolan, måsteköpa en ny Peruk-palm den andra gick åt i vinter.

Nu ser det ut som jag skall kunna ta mig ut en runda i området, rysta av blommorna så dom torkar lite fortare, blommorna står då längre. så där blev några rader i dag med, alternativet var att jag skulle lägga mig på sofflocket för att få tiden skulle gå.
I em. har jag lovat att slinga Annelises hårsvall, hon vill ha ljusa slingor, går bra till hennes bruna hy hon har skaffat.

Ha det nu bra, så kanske vi träffas här igen, man vet aldrig när man är på hugget igen.
Gör nu inget som inte jag oxå skulle ha gjort. Hej !

1 kommentar:

Havemanden sa...

Nu är Annelise slingad och klar, vad fruntimmer kan lägga ner för att se unga fräscha ut.