tisdag 31 januari 2012

Den 29 Januari firade vi, min älsklings 77 åriga födelsedag. . .

Nette förekom oss med att bjuda ner oss den 28 för att fira av Annelise med en härlig middag, hon är helt fantastisk att kunna få till det för ögat och gommen, detta nersköljt med ett underbart vin.
Jag skulle tippa på att det var Jan med  sina vin-kunskaper som valt ut det.

Resten av kvällen fördrev vi med, att samtalet gled in på hur Annelise och jag träffades och var, jag kan väl tala om att det var på den populära Dans-salongen SÖDRAN på St.Södergatan. för er som kommer i håg stället.

Hur hon sen valde att stanna kvar här, det var nog för hon träffade den ständiga Charmören (då) från Lund. Men det skall vi inte gå in på nu, det är 56 år sedan.
Men det blev en sen kväll i alla fall.
Födelsedagen fick gumman min verkligen jobba som en telefonissa, telefonen och FB plingade hela dagen. Det visar sig att hon har många vänner som tänker på henne.
Pappa Patrick med lilla Felisia.
Det blev gratulationer från både från England, Grönland och  Danmark.Tack alla ni som grattade min lilla gumma.
Fr.v Sebastian, Jonte och Hampus.

Patrick med grabbarna Sebastian, Hampus och Jonte kom och grattade, dagen efter kom han med lilla Felicis för att gratta.

Tack Gumman för att du alltid finns vid min sida och du får stanna där länge till.

Ja så kom kylan till Lund. . .
Den har legat här över en vecka nu, snön som kom ligger kvar på de höglänta ställena fortfarande, men vår- solen och ljuset som förlänger dagen tar lite på den varje dag.

Vad  har vi då att vänta. . .
Läste i dagens nät-tidning att en extrem kyla var på väg mot Skandinavien, här skulle den stanna en tid framöver. Men förhoppningsvis så stannar den inte så länge vi har en annan årstid som tränger bort den och ger en chans för vårlökarna och bus- skagen att titta fram.

Hos oss har vi redan blivit påminda om våren, men till vilken glädje. . .
Vårt Mimosa-träd som vi har i vårt uterum,har nu stått i blom en tid börjar nu falna, Vi trodde att det skulle blomma i Mars -April, men det är nu andra året den står i blom inträngd  i sin hörna, Den glädje vi får av det, är att när man öppnar upp till uterummet på morgonen så slår en härlig doft emot en som påminner om vår.

Vad står nu på listan på vårarbete i Februari månad. . .
Har investerat i en odlingslåda från Odla.nu och lite fröpåsar på köpet. Här skall jag försöka att driva fram Jätte-pasionsfrukten, frön från plantan  tog jag då vi fick provsmaka denna jättefrukt efter vårt möte med BOTAN;s vänner.

Skall även utöka mina Rudbeckor som jag samlat frö ifrån hos vänner i olika färger.
För övrigt skall det inte bli så mycket nytt i växtväg i vår,men det har jag kanske sagt tidigare med, det skulle vara om jag dök på något extremt.
Skall försöka  bibehålla det jag har och klarar sig i vinter, och som får pryda ute på Borggården.

Vad står då som prioritet på önskelistan i vår. . .
Jo jag får ta sjöstövlarna på mig, nu får jag fixa dammen, förnya lite med belysning, som lyser upp prakten.
Entré-rabatten skall oxå förnyas, förhoppningsvis skall jag tillföra några bata-.stenar, som jag skall belysa tillsamman med vårt  porlande Tourning tourso.

Nästa inslag . . .
den är inte lika stor som Concordia men det seglar
var den skall
Då skall jag försöka komma upp till Landskrona och hälsa på min ungd.kamrat, han lär ha investerat i en stor 45 tons, motorseglare eller liknade.
Captainen på skutan är Krister Erland Svensson, mera känd som Brandmannen som inte backade för något. men en riktig havsälskare, som gjort kryssningar både här och där med barn och barnbarn.
Mer om detta får ni läsa nästa gång, kan kanske bli någon bra sjö-historia av sjöbjörnen.

Till dess. . .
glöm inte dom prickiga långkalsongerna, och burkan över huet så ni inte fryser, eller så stanna inne. Ha det. . .

Inga kommentarer: