lördag 21 januari 2012

Vi byter en etta mot en tvåa !!!

Nu är vi inne på ett nytt år, vi byter ut en etta mot en tvåa. Bakom oss lämnar vi allt som varit till glädje och allt som vi tycker varit skit och ser framemot vad detta året har att glädja oss med, när var och hur det får tiden utvisa.

Ja vad är då ett nytt år, det är som jag ser det, vad var och en gör det till. Vi äldre skall bli bättre på att lyssna på den yngre generationen visa respekt på vad dom har att framföra, tror dom har många bra synpunkter, på vad vi gjort dåligt de sista tiotal åren om det ny räcker

Mina egna önskningar för tvåtusentolv, jag tror jag har min kära hustru med på den vagnen, att familjen skall enas och samlas, att vi gör saker tillsammans, har varit lite si och så med det, kanske lite svårt för en arbetsmyra och pensionär att sätta sig in i hur ungdomarna värderar livet i dag !
Själv går jag som många säkert har räknat ut in i mitt åttionde (80) levnadsår under 2012, men lugn alla ni förhasta er inte, där skall inte göras någon stor sak av det. Det är som jag ser det bara på papperet som där står 80.

Det som gläder mig mest är att jag fortfarande känner mig frisk och konditionen är där inte något fel på, brukar jämföra mig med många av mina bekanta och grannar som stånkar och stönar för bagateller.
Som jag ser det har jag ett ungt tänkande och är inte främmande för att prova på  nya utmaningar.
Vad det är som gör det, är säkert att man fått vara kompis med sina barnbarn inte någon gammal gubbstrutt som många andra,
fått vara med och leka med olika datorprogram, vara med mina barnbarns barns uppväxt, fått leka som ett barn i bland för att göra dom till lags.

Det är något jag kan rekommendera till er som börjar känna av åldern.

Januari har väl inte bjudit på något som varit så där spännande precis, det har stormat ochregnat riktigt ordentligt ibland, tron om att det inte skulle bli någon vinter har hängt över, vilket framkallat vissa vår-ryckningar i trädgårdstarmen, folk har tyckt det varit konstigt att inte snön kommit än.
Snön faller nätt över
Borggården.

Isen låg lätt i kanten runt dammen.
Men den som väntat på snö behöver inte vänta längre, i dag den 21 Januari 2012 kom den "SNÖN" och det snöar än.
Det kommer förhoppningsvis att glädja barnen ett par dagar. det brukar inte vara så länge här nere i södern. Det bästa hade varit lite samman hängande frost, det är något som hade varit bra för dom jordade växterna, rötterna hade fått en viloperiod.
Men bli inte förvånade det kan smälla till ordentligt framöver. men det hindra inte att jag kan starta upp min vår sådd, skall försöka driva fram e par nya plantor, frö som jag fått av BOTAN;s vänner.
Jag har även plockat på mig lite andra frösorter, som skall ge en förhoppningsbar vacker blomning till vår och sommar.

Vidare i växtriket,
så har mitt Mimosa träd gått i blom, som jag upplever till ingen glädje där den står inklämd bland alla dom andra växterna i uterummet, Varför den gör det tror jag att Mimosan blommar tidigt nere vid Medelhavet, upplevde det själv en februari när vi var nere Torre Molinos och hälsade på vår vän, Byggmästaren och Arkitekten Gunnar Hjalmarsson, som hade etablerat sig som byggare där nere, då det begav sig.

För min kära Annelises del så går det stabilt framåt, har gått igenom en massa prov den senaste tiden, dessa har bara visat sig positiva, nu väntar vi på att den bästa medicineringen skall komma och sätta sprätt på henne riktigt, hon är inte sen att sätta sig ute i solen tidigt på våren och lapa energi.

För Annelises del blir det säkert en fortsättning på hennes enorma förtjusning för säregna Pelargonier, hon fick till en fantastisk samling i fjor, dessa skall vi nu stick la av och fylla väggen utvändigt med korgar, iden fick vi nere på Apotekaregården i Simrishamn föra sommaren, själv ser jag den och Julrosen som en riktigt gammal mormors blomma.

Stormen drabbade även oss här nere, knäckte en del av mina dyrbara växter som inte kom in i tid, krukor och trädgårds möbler dansade omkring ute på vår Borggård, det är vår inre trädgård som vi har döpt till det då den är omringad av en hägg som vi låtit växa som en mur i olika nivåer och torn i varje hörn.

Fornängen. . .
Har engagerat mig sedan ett par år tillbaka i denna park.
Men icke sa nicke, det är nu vårt tolv te år vi bor här ute på Gunnesbo, jag har varit engagerad i olika lösningar inom bostadsområdet, det gav mig mersmak på att ge mig på även denna outnuttjade park ( inom parentes stora gräsområden som ligger till inge nytta), endast som en kostnad för kommunen för gräsklippningen.

Vill att man från alla bostadsområden som ligger runt parken skall lämna insyn till området,och säkerställa trygghet för dom som utnyttjar parken, som det är nu är där många gömmor som håller folk borta. Vi behöver aktiviteter, för Barnfamiljer, yngre idrottsutövare mm.

Under åren har jag lämnat in förslag på förändringar till alla Hyresgästers glädje, jag har varit ute på två promenader med kommunens park- intendent, som jag tyckte var lyckat, men från lycka till verklighet visar det sig att vägen är lång, även om dom godtagit förändringen.
Men skam den som ger sig, har i dagarna åter sänt in påminnelse om ärendet och tillfogat nya förslag, där jag även lagt in om förnyande plan för vårt vackra monument, som står som en symbol för slaget vid Lund. Här är det oxå plats för en bättre insyn.

Det var lite av mitt engagemang under Januari årets första månad 2012.
Tack för mig, vi hör och syns under våren.

Inga kommentarer: