torsdag 4 september 2008

Botaniker, eller bara botanisera på Kreta. .






Hej och välkommna att läsa mitt nya inlägg.
Då var vi och våra vänner Berith och Bertil åter i vardagen,hemkommna från vår resa till Kreta.

Det var som alltid härligt att komma ner till vår älskade ö Kreta,våra vänner allt nytt man får uppleva där.
Stackars Bertil även han till året kommen,hade stora problem att klara av den extrema värmen som rådde där nere.

Det blev lite tidigare än vanligt, brukar fira min födelsedag i lugn och ro men denna gång fick vi vara med om en extrem värme,upp till fyrtio grader(40).
Det gjorde att man fick ta det lite lugnare i solen,inte mycket bad i havet 27 grader för varmt för mig,det blev mycket tid under kall duschen i stället.
Vi bodde på Hotell Mediteriane ute i Kato Daratso,trevlig ställe underbar personal,härliga gäster,många ungdommar som i samband med en vecka därnere,läste på distans samtidigt,hade alltid lite tid att prata med oss nere vid polen.

Maten på restaurangerna som låg på bra gång avstånd, serverade härliga kötträtter och ett gott rött,husets vin att skölja ner maten med.

Vi tog oss in till Hania Måndag fm.vandrade runt i de underbara gränderna och längst hamnen,tog en kall öl på Captenen,en restaurang vi brukar gästa när vi är i Hania,
Efter rundturen fikade vi inne i Saluhallen,som inte imponerade särskillt mycket denna gång,det är väl EU reglerna som gjort att man fått ändra om lite här och där.

Växter blev det inte till så mycket,torrt och visset,utom på Hotellområdet där det var mycket grönt och vackert,tog mina runder i omgivningen,men det blev inte mer än ett par sticklingar som jag får prova att driva fram,har ju hela borggården belamrad med krukor,så man få hålla igen lite.
Berith och Bertil fick ett antal nya vänner vid sin uteplats,ett tiotal små katter samlades där så fort dom öppnade sin dörr på morgonen,dom blev verkligen bortskämda med både det ena och det andra,stackars gäster som kommer efter dom !.

Ja det var i korthet vad som hände på denna tur, där skulle ju hända mycket mer, men värmen pressade, Annelise blev förkyld,lade det över på mig,jag i min tur skickade det vidare till Bertil.

Nu är det dax at hösta.kom hem till en gräsmatta som hade vuxit en decimeter,av allt regnet som kommit.
Men det var ju inte några större problem, eftersom vi tog solen och värmen med hem, förvisso i bara tre dagar,men det räckte för mig att få ordning i trädgården,det blev både klippt och kantat,gräset fick sin ranson av kalk så den klarar sig.

Patrick vårt barnbarn tog sig an vår bil,så den fick sig en höstrenovering den med, tack för det grabben.