söndag 30 november 2008

Första advent skyltsöndag då och nu. . .


Sitter med min hustru och spånar om skyltsöndagar då och nu.
Fönstren har blivit pyntade med adventsljusen och adventsstjärnor,julrosorna pryder sin plats,resten får vänta till vi närmar oss Lucia.


När vi hade barnen små,skulle man absolut ut och titta i skyltfönsterna och vad butikerna kunde visa upp.
Kallt var det och snö upp till öronen hade man.hehe.

Man såg hur barnens ögon glänste när man närmade sig någon leksaksaffär,
trångt var det i regel framför alla skylltfönster,de flesta butiker hade någon form av tomtespel att visa upp som spred glädje.

Jag minns även längre bak i tiden,i min ungdom,hur man upplevde denna dag,mycket snö och kyla var det,kan inte dra mig till minnes att det saknades snö och kyla denna dagen.
Minns även hur Frälsningsarmén spelade på torget,Armèns förplägnadslottor väl på- pälsade stod och serverade kronans ärtsoppa och mycket mycket annat.

Man skulle ut på stan,se och uppleva det hela.
drar mig till minnes en episod från när vi hade vår dotter Jeanette lite tror det var hennes andra jul,vi bodde och levde ganska smalt på den tiden och hade varit uppe på stan,tagit en del lotter,men inte vunnit något,så det blev lite gnälligt på väg hem.
Pengarna var slut,men väl hemkomna,så tullade jag mina fickor och fann ett par kronor,jag begav mig upp på torget igen för att prova lyckan,nog hade jag tur vann en stor docka som kunde både det ena och det andra och kvällen var räddad.

Tiderna har verkligen förändrats,det har blivit för kommersiellt,nu går det ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt på prylar till barn och ungdomar ingen har begrepp om pengar,glädjen med det hela har spårat ur,vädret har för länge sedan byt karraktär,det har blivit mer som en ruskig eftersommar regn och blåst,stämningen lyser med sin frånvaro

Butikerna har väl skuld till en del,då man redan i början av november kan få se hur dom tar ut julen i förskott,du kan även nu uppleva att ju närmare man kommer julen så har dom börjat rea.

Detta gör att vi för vår del,väljer att stannar hemma.
Hör nu när jag sitter här och försöker få ner något om denna dag, så hör jag på nyheterna att där är demonstrationer och motdemonstrationer på stan, polisen blir attackerade med gatusten,ja håll med om att tiden spårat ut, jag är glad att vi stannat hemma.
I morgon måndag den 1 Dec skall jag på Advensts-vesper i Allhelgonakyrkan med eftersittning på Hemvärnsgården,det är något jag gärna deltager i varje år.

Inga kommentarer: